Samarbeid med foreldrene

Velkommen! Denne gangen skal det handle om foreldresamarbeid og betydningen det har for at barna skal være trygge i barnehagen.

Læringsmål

1

Vite hvilken betydning samarbeidet med foreldrene har for barna 

2

Vite hvordan du etablerer et godt samarbeid med foreldre

3

Vite hvordan du skaper gode rammer for foreldresamtaler

Et godt foreldresamarbeid kjennetegnes ved ansatte som:

Gir oppmerksomhet

  • Hilser på foreldre på morgen og ettermiddag
  • Forteller spesifikt om deres barns barnehagedag

Lytter

  • Anerkjenner foreldrene
  • Er lydhør for foreldrenes meninger og innspill
  • Tar ansvar for relasjonen ved å lytte
  • Håndterer og følger opp tilbakemeldinger

Er tydelig

  • Tydeliggjør foreldre og ansattes roller og ansvar
  • Gjør rutiner for informasjon i barnehagen kjent for foreldre

Foreldreldresamarbeid er viktig for barns trivsel og fungering i barnehagen.

Barnehagen skal ivareta foreldrenes rett til medvirkning og arbeid i nært samarbeid og forståelse med foreldrene. Jf. Barnehageloven §1 og § 4. Barnehagen representerer et kompletterende miljø til hjemmet. Barnehagen må vise respekt for ulike familieformer. Fordi foreldrene har hovedansvaret for oppdragelsen av sine barn, er barnehagen forpliktet til å la foreldrene medvirke i spørsmål som angår barna. Som den profesjonelle aktøren i samarbeidet er barnehagen ansvarlig for å legge til rette for et barnehage-hjem samarbeid med alle foreldre.

Foreldreinvolvering fremmer f.eks i seg selv barnets faglige og sosiale utvikling. Foreldre som tror de er viktige for sine barns lek og læring, vil engasjere seg mer. Barn som har foreldre som er positive til barnehagen, opplever barnehagehverdagen som mer positiv enn de som har foreldre som er negative eller lite engasjerte. Foreldrestøtte er på den måten med på å bidra til et mer positivt utviklingsmiljø og trivsel for barnet.

Samarbeid når nye barn starter i barnehagen

Når små barn begynner i barnehagen vil det påvirke familiens hverdagsliv. Det er viktig at barnehagen og foreldrene samarbeider godt om omsorgen for barna.

I oppstarten er det viktig å bli godt kjent og dele informasjon slik at både foreldrene og dere som jobber i barnehagen sikrer en grei balanse mellom stress og omsorg både hjemme og i barnehagen. Det vil være slik at det som skjer i barnehagen vil påvirke hvordan barnet er hjemme og omvendt.

Barna vil som oftest i større grad ta ut og vise negativ atferd og eventuelle reaksjoner på en slitsom barnehagedag overfor foreldrene enn de gjør i barnehagen. Det vil være en fordel om dere som jobber i barnehagen og foreldrene snakker sammen om dette og hvordan dere kan samarbeide. Å ha noen roligere perioder i barnehagedagen kan hjelpe slik at barnet ikke blir for slitent. Likedan kan foreldrene legge til rette ved å ta hensyn til at barnet mest sannsynlig er slitent og fyllt opp med inntrykk etter barnehagen og sørge for å ha mest mulig rolige ettermiddager og ha tid til kos og nærhet når de kommer hjem.

skisse-barnas-perspektiv-01

Barnehagen skal legge til rette for foreldresamarbeid og god dialog med foreldre (Rammeplan for barnehagen)

Hvordan etablere et godt foreldresamarbeid?

Barnehagen skal ivareta foreldrenes rett til medvirkning og arbeide i nært samarbeid og forståelse med foreldrene. Samarbeid mellom hjemmet og barnehagen skal alltid ha barnets beste som mål. Foreldrene og personalet har et felles ansvar for barnets trivsel og utvikling (Rammeplan for barnehagen).

Samarbeid mellom hjem og barnehage kan fremmes på mange ulike måter. Som tidligere nevnt er det barnehagen som er den profesjonelle aktøren i samarbeidet, og som derfor har et særlig ansvar for å legge til rette for at det finner sted. Det er først og fremst viktig at foreldrene ikke ses på som en homogen gruppe med de samme behovene. Ulike foreldre vil dra nytte av ulike samarbeidsstrategier, og det er noen foreldre det er viktigere å få innledet et samarbeid med enn andre.

For å etablere samarbeid med foreldrene er det nødvendig at du som jobber i barnehagen er villig til å jobbe med emosjonelle, fysiske, språklige og kulturelle barrierer som kan hindre et positivt samarbeid med alle foreldre. For å få til et godt samarbeid er det viktig å lytte til foreldre. Foreldresamarbeid er av særlig stor betydning for barn som vokser opp med ulike risikobelastninger. For eksempel kan adferdsvansker forsterkes av et dårlig samarbeid mellom foreldre og barnehage. Det er også slik at det er sårbart for barnet dersom det er konflikt mellom foreldre og personale.

  • Det daglige møtet med foreldre.

Det daglige møte med foreldre og barn er viktigst for å skape gode relasjoner og samarbeid. Den ansatte har et ansvar for at foreldre opplever at deres engasjement er ønsket og blir godt tatt imot. Foreldre skal bli møtt med en vennlig holdning, uansett hvem de treffer på. – For at foreldre skal være trygge i avskjeden med sine barn er det viktig at de blir møtt og lyttet til slik at en god relasjon etableres og det blir lettere å snakke sammen om det som oppleves som utfordrende. Når foreldre henter barnet sitt, kan de for eksempel få innblikk i dagens aktiviteter, barnets opplevelser og et inntrykk av hvordan barnet har hatt det. Da kan foreldrene også snakke med sitt eget barn om dagens innhold og barnets opplevelse av barnehagedagen hjemme.

Uenighet og konflikter med foreldre

Det kan av og til oppstå et sprik mellom det foreldrene har behov for, og det barnehagen har mulighet til. Et eksempel kan være når foreldre har behov for å snakke med barnehagen om forhold som har med hjemmesituasjonen å gjøre, eller at de ønsker å snakke om barnas dag når de kommer for å hente barna, samtidig som den som er på jobb har ansvar for alle barna som er på avdelingen, og har ikke alltid kapasitet til å gi foreldrene sin fulle oppmerksomhet. Ofte er det for eksempel bare én ansatt på vakt når foreldrene kommer for å hente. Hva gjør vi da?

Andre eksempler kan være foreldre som ikke ønsker at mannlige ansatte skal skifte klær på døtrene deres, eller som har bestemte meninger om barneoppdragelse og er uenige med barnehagens pedagogikk. Foreldrene kan også være engstelige for at barna får i seg mat de i henhold til sin religion ikke skal spise.

Når slike konflikter kommer opp er det viktig å bruke god tid på forventningsavklaringer, slik at samarbeidet er preget av tillit. Ved å gå inn i samtalen med et ønske om å forstå og samtidig ta seg tid til å forklare vil samarbeidet bli lettere. Det kan være fint å drøfte slike situasjoner med leder eller en kollega.

Barnehagen skal legge til rette for at foreldrene og barnehagen jevnlig kan utveksle observasjoner og vurderinger knyttet til enkeltbarnets helse, trivsel, erfaringer, utvikling og læring

skisser-2-02

 

Samtaler med foreldre:

Foreldresamtale er et mer formelt møte mellom ansatte og foreldre. Det er viktig å sette av tid til møte mellom barnehage og foreldre. Samtale med foreldre skal fremme en utvidet og felles forståelse av barnet. Det er viktig å lytte til foreldrene og fremme dialog. Kritikk fra foreldre bør ikke bli møtt med et forsvar fra ansatte. Når foreldre kommer med kritikk er det viktig å lytte og skape en forståelse for at du hører hva de sier. Å være profesjonell innebærer å ta imot kritikk uten å ta det personlig.

Ulike typer samtaler i barnehagen:

Oppstartsamtale – når barnet starter i barnehagen eller begynner på ny avdeling.

Årlig samtale – Barnehagen tilbyr obligatoriske foreldresamtale årlig.

Samtale ved behov – barnehagen bør legge til rette for at foreldresamtaler kan avtales dersom barnehagen eller foreldrene har behov for det.

Det kan være ulik form på samtalene. De kan bære preg av enten å være en informasjonssamtale, en undringssamtale eller en mer dialogbasert samtale.

Som ansatt må man vite hvilken samtale en skal ha og være bevisst på når samtaletype skifter underveis.

Barnehagen skal legge til rette for foreldresamarbeid og god dialog med foreldre (Rammeplan for barnehagen)

Forberedelse til foreldresamtaler

Som en forberedelse til samtaler med foreldre kan det være nyttig å tenke gjennom og  å stille seg selv spørsmål som:

• «Hvordan tror jeg at jeg virker på foreldrene?»

• «Hvordan tror jeg foreldrene opplever min dialog med dem?»

• «Hvordan tror jeg at de opplever seg forstått av meg?»

• «Hvordan tror jeg at foreldrene opplever seg sett og hørt av meg?»

 

Underveis i foreldresamtalene kan det være oppklarende å stille spørsmål som:

• «Opplever du at jeg lytter til deg?»

• «Opplever du at barnehagen er et sted hvor du blir hørt?»

• «Opplever du at jeg forstår og liker barnet ditt?»

• «Er du trygg på å ta opp med oss saker som du er uenig i, eventuelt bekymringer du måtte ha?»

Slik blir den vanskelige samtalen lettere 

Ha en god relasjon til foreldrene.

• En privat kontakt med foreldre kan gjøre det vanskelig å være profesjonell når du må ta opp vanskelige ting. Det er derfor viktig å være bevisst grensene mellom det å være profesjonell og det å være privat.

• Forbered deg godt før samtalen. Du kan aldri vite hva som skjer, men du kan på forhånd tenke grundig igjennom hensikten med samtalen og hva du vil ha formidlet.

• Vis respekt for foreldrenes synspunkter, og være oppmerksom på at problemer foreldrene opplever, kan virke større for dem enn for deg.

• Ta høyde for at foreldrene kan få følelsesmessige reaksjoner når dere snakker om noe som er krevende. De kan bli sinte eller begynne å gråte, begge deler er helt naturlige reaksjoner når foreldre blir berørt.

• Forsikre deg om at begge foreldrene kommer til orde.

• Ta gjerne med en erfaren kollega på samtalen, men pass på at foreldrene ikke blir dominert eller i mindretall. Foreldre kan i slike settinger lett føle seg underlegne og usikre.

• Vær spørrende i forhold til hvordan du legger fram problemet.

• Bruk «jeg»-budskap. Forklar hvordan du opplever barnet, og spør om foreldrene opplever det på samme måte.

• Bruk åpne spørsmål som «Hvordan opplever du Kari? Hvordan er hun hjemme? Hva mener dere vi bør gjøre i barnehagen?»

• Forklar hvilke løsninger dere mener kan egne seg

Hjemmeoppgave 

  1. Hvordan skal du/dere fortløpende gi foreldrene støttende meldinger om eget barn? Ha et særskilt fokus på tilbakemeldinger om enkeltbarns barnehagedag og opplevelser.
  2. Hvilket tema ønsker du/dere å ta opp på neste foreldremøte/eller foreldresamtale?
  3.  Planlegg et foreldremøte som handler om samhandling i barnehagen.

Leave a Reply